Meld je aan
Direct ons laatste aanbod ontvangen?

Omdenken zal noodzakelijk worden de komende maanden voor vele horeca ondernemers

In het zogenaamde persmoment van onze minister president van afgelopen dinsdag werd ons toch wel duidelijk dat de horeca in ieder geval tot december de deuren gesloten moet houden. In het AD van vorige week stond een artikel over het technisch bankroet van bijna de helft van de horecazaken. We leven in een vervelende tijd, waarin we veel van onze vrijheden moeten opgeven om het Corona virus onder controle te krijgen. En het moge duidelijk zijn dat de horeca keihard hierdoor wordt getroffen. En nu de hele horeca op slot zit en een avondklok dreigt, wordt ook ons sociale leven behoorlijk op de proef gesteld.

Als toeleverancier van de horeca én als fervent horeca bezoeker vinden wij dan ook dat wij de komende tijd al onze horecavrienden –en relaties moeten steunen daar waar mogelijk. Daarom hebben wij het platform Menu@Home Den Haag via Facebook opgezet, waar alle restaurants, eetcafés, lunchrooms de bezorg en afhaalmenu’s op kunnen plaatsen. Zo denken wij ons steentje te kunnen bijdragen om te proberen om de horeca zoveel mogelijk overeind te houden tot betere tijden.

Of de verplichte horecasluiting nu duurt tot begin december of tot het volgende voorjaar, als je de trotse eigenaar bent van een café of restaurant dan weet je in ieder geval zeker dat de komende tijd anders zal moeten denken om het hoofd boven water te houden. Je kan op je handen blijven zitten en hopen op voldoende overheidssteun, maar als je toch altijd al in mogelijkheden denkt en misschien wel plannen hebt om op een andere manier geld te verdienen, dan is het nu de tijd om deze uit te voeren. Wij zien allemaal leuke nieuwe initiatieven voorbij komen, van een digitale kookclinic, tot sinterklaas ontbijt, tot het verzorgen van complete kerstpakketten. En het leuke van al deze ideeën is niet alleen dat deze ondernemers nog een beetje geld verdienen, maar zeker dat ons sociale leven, wat zich noodzakelijkerwijze nu thuis afspeelt, hiermee in ieder geval ook een stukje aangenamer wordt.

Het is duidelijk dat niet voor iedereen geldt dat omdenken je door deze crisis heen helpt. Wij kunnen ook niet één, twee, drie dé oplossing aandragen voor het kleine café op de hoek van de straat, of de discotheek of het theater. Maar toch zijn ook hier wel weer voorbeelden van creatief ondernemerschap te vinden. Wat dacht u van de kroegbaas in Hengelo die twee Corona teststraten uit de grond stampt? “Wat ik nu doe, heeft raakvlakken met de horeca”, zegt hij. “Het is dienstverlening. Mijn achtergrond in de gastvrijheid komt daarbij van pas. “

Als ik dit hoor doet mij dat denken aan Pipi Langkous, mijn favoriete serie uit de jaren ’70. Pipi als altijd positief ingesteld en ziet niet snel beren op de weg. Haar bekendste uitspraak sluit hier mooi bij aan: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’. Als je iets nieuws onderneemt moet je ervan uitgaan dat je het ook kunt. Als het perspectief veranderd, verander dan ook je manier van kijken. Probeer eens te denken als Pipi Langkous, het geeft je creativiteit een impuls.

Het is natuurlijk niet gezegd dat hiermee alle ellende in één keer is opgelost, laat dat duidelijk zijn, maar deze tijd noopt ons tot verder denken dan onze neus lang is, en “out of the box denken” noodzakelijk is. Maar denk hierbij aan wat Franklin Rooseveld ons al aan het begin van de vorige eeuw zei “wat je ook doet, probeer iets”.

We zullen met z’n allen moeten proberen om ons hoof boven water te houden. Ons advies is blijf omdenken zolang het kan, want als niets mogelijk is, dan is dat zo totdat iemand het doet.