Meld je aan
Direct ons laatste aanbod ontvangen?

Alle gekheid op een stokkie...

Nog nooit heeft de horeca zo’n plotwending gekend als in 2020. Dit jaar was er nou echt één om nooit, maar tegelijkertijd om héél snel te vergeten. De grote vraag is nu wat staat ons allemaal te wachten in het komende jaar?

Laten we ons eerst maar richten op de heropening van de horeca. Laten we er dan van uitgaan dat we open mogen als de zon weer gaat schijnen. Door dit scenario je als horeca ondernemer voor te houden, zet je in ieder geval een stip op de horizon en creëer je voor jezelf een realistisch perspectief.

Wat mogen de gasten verwachten als de horeca straks weer aan de rol gaat? Een rondje langs het internet leert ons veel als het gaat om de nieuwste trends. Zo vind je op de website van de Horecava een dubbeldik magazine van bijna 250 pagina’s met de trending topics voor 2021. Nu je misschien toch de tijd hebt. Heerlijk om even in te duiken.

In mijn vorige blog schreef ik al over de opkomst van de dark kitchens en de explosieve groei van de maaltijd bezorgmarkt. Voor de komende tijd is de verwachting toch ook dat de crisis ons beter heeft doen nadenken over belangrijke veranderingen. De ontwikkeling dat de retail zich steeds meer richting de horeca beweegt in de vorm van allerlei mengfuncties zoals bijvoorbeeld de fietsenmaker die ook cappuccino verkoopt (of de bruidsmodezaak die champagne schenkt), dat wisten we al een tijdje. Sinds de sluiting van de horeca is deze beweging ook andersom steeds vaker in beeld en richten de horeca ondernemers zich nu ook op winkelverkoop. De consumenten wil graag juist in deze tijd de lokale horeca steunen en dus kan het verkopen van producten “uit de vitrine” een mooie bron van extra inkomsten zijn.

Verder is de verwachting dat de digitalisering een grote vlucht zal gaan nemen, om de fysieke contactmomenten zoveel mogelijk te gaan vermijden en de kosten van bijvoorbeeld bezorgplatforms of boekingssites zoveel mogelijk te beperken.

Rest ons nog de culinaire verwachtingen voor het komende jaar. Door het aanbieden van een kleiner assortiment moeten vele producten die al jaren bewegingsloos op de plank staan, zoals aperitief –en digestiefdranken vrezen voor het einde van hun horecaleven. De producten die overblijven worden duurzamer, omdat de gasten steeds beter voor zichzelf en de planeet willen zorgen. In dat kader valt ook de vegan trend niet meer te ontkennen. In het belang van de wereld én hun gezondheid stappen steeds meer mensen over op een plantaardig eetpatroon.

Voor de liefhebbers van de Indonesische keuken is het goede nieuws dat deze keuken populairder is dan ooit. Met vlees op een stokje, vis op een stokje en groente op een stokje in gebakken, gestoomde of gegrilde vorm. Maar ook zoete lekkernijen zoals vers fruit ijsjes doen het goed als gezonde nieuwe trend geregen op een stok. Deze trend is ook een leuk idee voor op de thuis barbecue de komende zomer.

Hoewel…… Laten we hopen dat we dan weer de keuze hebben uit sateh op een stokje van de barbecue of verwerkt in een menu aan tafel in jouw favoriete Indonesische restaurant.